MyyntiMaanantai! Jatkot: Myyntipuhe

Tänään ajattelin pitää pienet jatkot hyvän vastaanoton saaneelle MyyntiMaanantai! -sarjalle.

Puhuin myyntipuheen tärkeydestä, joten otetaan vielä muutamat pointit ylös. Myyntipuhe on uuden ja jo toimineen yrittäjän yksi tärkeimmistä työkaluista. Kohtaamme paljon ihmisiä, joita varmasti kiinnostaa mitä oikeen teet tai mitä yrityksesi tekee. Siispä otetaan pieni yhteenveto myyntipuheen miettimisestä.

  1. Mitä myyn tai myydään!
    1. Tässä kohtaa mietitään oman tuotteen tai palvelun pääkohdat.
    2. On hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään mahdollisimman simppeliä, yhden lauseen tarinaa siitä mitä myydään. Esimerkkinä: “Olen Harri Kolehmainen, Yritykseni tuottaa ja tekee laadukkaita, sekä uniikkeja juontopalveluita.” tai “Olemme kehittäneet uuden ja innovatiivisen palvelun helpottamaan jokaisen yrittäjän myyntipuheluita”
    3. Tiedän kokemuksesta, että tässä kohtaa joutuu puremaan huulta ja pitämään malttinsa. Pidä pää kylmänä vaikka runollisuuden ja tekemisen palo haluaakin viedä kohti pitkää tarinaa.
  2. Kelle tuotetta tai palvelua myydään?
    1. Mielestäni ei ole olemassa käsitettä “tämä palvelu on ihan kaikille”. Aina löytyy jokin kohderyhmä, jolle tuotteen tai palvelun voi kohdentaa. Nämä ovat sinun kulta-asiakkaita, joiden tarpeet pitäisi pystyä tyydyttämään ja täyttämään.
    2. Kokeilu ja testaus on aina hyvä paikka hakea sitä omaa kulta-asiakasta. Pidetään silti pää taas viileänä kun cooleri kesällä ja pohditaan tarkkaan mihin lähdetään tuotteen kanssa juoksemaan.
  3. Mitä hyötyä asiakas tuotteesta tai palvelusta saa?
    1. Jokainen meistä ostaa tavaroita tai palveluita päivittäin. Vanha kansa puhuu näistä hyödykkeinä. Ostamme sitten statuksen nostatukseen asioita, tuotteita arkea helpottamaan tai sitten ihan vaan ruokaa, on meidän hyödyttävä siitä jotain.
    2. Olisi hyvä miettiä pari kolme asiaa mitä juuri sinun asiakkaasi tuotteesta tai palvelusta hyötyy. Isoissa B2B hankinnoissa monesti ostetaan hintaa, eli taloudellista hyötyä. Kuluttajat voivat ostaa vaatteita ihan vaan siksi, että ovat kivannäköisiä eli hyöty löytyy kasvaneesta itsetunnosta ja onnellisuudesta.
    3. Tässäkin kannattaa ottaa pääpointit ylös ja tehdä se myyntityön tärkein: KUUNTELE ASIAKASTA ENEMMÄN KUIN ITSE PUHUT.
kuva: Pixabay

kuva: Pixabay

Tässä pieni yhteenveto myyntipuheesta. Toivottavasti tämä avasi mieltä ja antoi uutta näkökulmaa, jolla saat oman spiikin toimimaan entistä tehokkaammin. Tärkein vinkki on “keep it simple!” ja kuuntele enemmän, puhu vähemmän.

Seuraavassa MyyntiMaanantai!:ssa mennäänki siihen pahimpaan ja pelottavimpaan, eli myyntipuheluun!

Huikeaa viikkoa!

ITS ME HARRY!

 

Add a comment